Mere asfalt løser ikke trængsels-problemer

Thomas Tjørnehøj

På broen over Limfjorden (den gamle Hovedvej 10) er der fire spor. I tunnelen er der seks. Altså ti ialt. Alligevel råbes der på mere plads til biler. Af dette simple regnestykke burde det ellers skræmmende tydeligt fremgå, hvilken katastrofe bilen er som massetransportmiddel. I øvrigt ER der allerede en tredje limfjordsforbindelse: jernbanebroen… men den er “importeret” brugt fra Sjælland i 1930’erne, og med ét spor som tog i begge retninger skal deles om.

Det burde derfor være nærliggende at lade den få en tidssvarende afløser – bare med to spor… Biltrængslen er et resultat af mere end 50 års forfejlet transportpolitik i Ålborg og omegn, og kravet om motorvej over Egholm viser, hvad alle transportforskere er enige om: at man ikke på langt sigt kan asfaltere sig ud af trængselsproblemer. Indtil for godt 50 år siden kunne man komme med tog til Nibe, Års og Farsø, til Åbybro, Brovst og Fjerrritslev, til Kongerslev og Hadsund, og til Vodskov, Dronninglund og Sæby. Og inden da også til Pandrup, Løkken og Hjallerup. Disse strækninger kunne have været udviklet til moderne og effektive letbaner/nærbaner/S-baner, som andre byer ville misunde Ålborg, hvis ellers man havde haft visioner. Altså visioner, der ikke kun drejede sig om mere asfalt og flere biler. Og mere trængsel.

Egholm kæmper. Foto Thomas Tjørnehøj