Mandag aften i Løgstruphallen afslørede den socialdemokratiske transportordfører Thomas Jensen, hvor løst et grundlag beslutningen om motorvejen fra Løvel til Klode Mølle blev taget på.
Det var tilsyneladende samtaler med landets borgmestre, der lå til grund for socialdemokratiets første ønsker til en infrastrukturaftale. Mange borgmestre vil jo gerne have motorveje og jernbaner – det kommer ikke bag på nogen.
Mange af os havde dog håbet på, at det blandt andet var hensynet til klimaet, der dannede grundlaget for infrastrukturaftalen. Men det fik vi ikke indtryk af på trods af Thomas Jensens fine ord om regeringens generelle klimatiltag.
Det noget diffuse mål om at ”binde landet sammen” blev også nævnt som argument. Uden at den socialdemokratiske ordfører dog nævner noget om opsplitningen af de lokalsamfund, som en motorvej vil pløje igennem.
Thomas Jensen fortalte, at han for år tilbage blev kimet ned af vejbygningsfirmaer med tomme ordrebøger. Han forklarede os, at det er vigtigt hele tiden at have nye projekter i støbeskeen for at holde vejbygningsfirmaerne i live. Det er en af grundene til, at vi skal have en motorvej.
Samme argument har andre transportordførere brugt. Med andre ord er motorvejsbyggerier beskæftigelsesprojekter for entreprenørvirksomheder med overvejende udenlandsk arbejdskraft.
Noget så irrelevant for en socialdemokratisk transportordfører som klimaet og råstofforbruget under anlæg af en motorvej 180 km op gennem Jylland kom Thomas Jensen ikke ind på.
Noget så irrelevant for en socialdemokratisk transportordfører som klimaet og råstofforbruget under anlæg af en motorvej 180 km op gennem Jylland kom Thomas Jensen ikke ind på.
Det skinnede tydeligt igennem, at det vigtigste for Thomas Jensen var det ”realpolitiske” spil på Christiansborg (læs: studehandlerne). Folketinget har sat Vejdirektoratet til at undersøge, hvad der vil være den bedste løsning for det danske samfund: En motorvej i øst og vest eller en 0+-løsning, hvor man udbygger de eksisterende veje.
Thomas Jensen sagde, at en løsning vest om Viborg var besluttet, men hvis der viste sig noget ”gruopvækkende” under Vejdirektoratets analyse af linieføringen, så kunne det da måske betyde, at man ville ændre holdning til en østlinieføring.
Mht 0+ løsningen var den allerede valgt fra, og det kunne gruopvækkende oplysninger om de to motorvejslinieføringer ikke ændre noget ved. Overhængende klimatrusler er åbenbart ikke gruopvækkende i Thomas Jensens optik.
Forhåbentlig findes der stadig besindige socialdemokrater, der vil være i stand til at vurdere, hvad det danske samfund og klimaet har behov for – uden for mange ”realpolitiske” finurligheder.
Ellen Frydendal, Formand for HærvejsmotorvejNEJTAK