Trine Bramsen, Socialdemokratiet, Transportudvalget og Poul Kattler, forperson for Rådet For Bæredygtig Transport, var samtalepartnere i et spændende debatmøde på Klimafolkemødets sidste dag med Ellen Odgård som moderator. Poul Kattler illustrerede, hvordan basis i regeringens transportpolitik er motorveje og stadigt større og flere biler, samt ferierejser med fly, mens Trine Bramsen mente, at hun som transportminister i sin tid havde forsøgt at trække i en grønnere retning. Til togbilletternes prismæssige himmelflugt replicerede hun, at man bare skulle købe billetter tidligt for at køre billigt med tog.
Dette er naturligvis ikke et fyldestgørende referat af mødet, der blandt andet også afslørede, at Bramsen selv tager offentlig transport og cykel. 🙂
Rådet for Bæredygtig transport fremlagde 20. august på Trafikdage i Ålborg
Alternativ rapport om kollektiv trafik i hele Danmark
Kommissoriet for regeringens ”Ekspertudvalg om kollektiv trafik i Hele Danmark” er for snævert til at belyse trafikkens samlede udfordringer. Kommissoriet har et ensidigt fokus på bustrafik og udgiftsneutralitet i den kollektiv trafik i en tid med øgede omkostninger og prisstigninger i den kollektive trafik, uden at man vurderer overflytningspotentialet fra biltrafikken. Det medfører, at løsningerne fra Ekspertudvalget ikke vil kunne give adækvate svar på trafikkens udfordringer. Den motoriserede, vejbaserede trafiks store andel af klimapåvirkningen understreger yderligere behovet for en samlet bæredygtig trafikplanlægning.
Derfor har Rådet for Bæredygtig Trafik taget initiativ til at udarbejde en alternativ rapport. Den er blevet til i samarbejde med Netværket for Bæredygtig Transport og er realiseret med velvillig hjælp fra forskere og praktikere fra den danske transportverden.
Vi ønsker et definitivt farvel til den dominerende trafikplanlægning med fortsat vækst i biltrafikken og med vedtagelse af en tilsyneladende uendelig udvidelse af motorvejsnettet, som får biltrafikken til at accelerere kraftigt. Og med den velkendte konsekvens at den øgede vejkapacitet hurtigt bliver fyldt op af nye bilture. Trafikplanlægningen bør i stedet tage udgangspunkt i en politisk vedtaget bæredygtig mobilitetsplan med fokus på udbygning af den kollektive transport og cykeltrafik. Og transportpolitikken bør udformes, så den matcher denne prioritering.