Mødeleder: Thomas Lundsfryd (Als-Fyn)
Referent: Rasmus (Als-Fyn)
Til stede: Rasmus, Per, Anne Birgitte, Lisbeth, Kirstine, Thomas, Poul, Ellen F, Ellen O., Helmuth
Kort fra foreningerne
AlsFyn
Forundersøgelse kom i december. Mange var helt oppe og ringe over at det kunne lade sig gøre, at lave
en bro. Hovedvej 43 var den oprindelige plan, men forundersøgelsen er nu udvidet til at omfatte rute 8.
Vi holder os til og deltager fortsat i debatten.
Kattegatforbindelsen
Kattegatforbindelsen har ikke overskud til at være aktive i BOB. I teorien er det ikke en mulighed at
være passiv medlem af BOB.
Landsbyrådet
3 linjeføringer lavet VVM 2014. Fredede arealer om Lading Sø og Borum Eshøj, hvor der er lavet store
bronzealderfund. MKV viser at det er den mest skadelige, dyreste og er den dårligste løsning på alle
parametre. Foreningen protesterer mod ny linjeføring, da de mener der er ændret så meget, at aftalen
ikke er gyldig. Foreningen venter i øjeblikket på runde 2 af MKV’en, men også at man ikke har mulighed
for at fremrykke anlæggelsen.
Borgere mod opgradering af rute 11
Strækningen tager 8 minutter at køre og alligevel er det besluttet at man bruger ,5 milliard på at
opgradere til 2+1 vej. Begge borgmestre er tilhængere, der er lavet boringer på privat grund og
ekspropriationer er i gang med at blive forberedt. Foreningen føler ikke der er nogen politisk debat og
borgerinddragelse.
Jyder mod overflødige motorveje
Har indgivet høringssvar til motorvej eller motortrafikvej. Motorvej vest om Viborg er valgt. Ellen har
haft møde med en SF’er inden der blev truffet beslutning og har hørt ham, hvilken løsning han synes
var bedst. Han synes en 0+ løsning var bedst, men SF har lovet at støtte en motorvej. Det hele handler i
virkeligheden om Hærvejsmotorvejen. Ingen fra BOB har mulighed for at deltage på klimafolkemødet.
Netværket Grøn Fremtid har planer om store ting på klimafolkemødet. Der er ikke bestilt en bod til
BOB. Niels Aagaard vil forsøge at skaffe en bod til BOB.
Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholm
Hærvejsmotorvej Nej Tak
MKV undersøgelse i 2024 og her i februar var der et høringsnotat om projektet. Under 24 timer efter
høringsnotatet kom ud, besluttede forligskredsen en motorvej. To interessante høringssvar. 1 fra
miljøministeriet og 1 fra den grønne trepart. Altså statslige institutioner, som anbefaler foreningens
alternativ (udvidelse af rute 13). E45 bliver ikke aflastet. Økonomiske konsekvenser er meget usikre.
Foreningen har søgt agtindsigt i kommunikation mellem kommune og stat og vejdirektorat. Der har ikke
været noget at komme efter. Europaministeren henviser Pouls henvendelse om SMV-direktivet til
Transportministeriet.
Aflæggelse af årsberetningen v. formanden
Var uddelegeret til Louise Faber, som var fraværende.
Fremlæggelse af revideret regnskab v. kasserer
Har ikke kunnet få revideret regnskabet pga. sygdom. Regnskabet fremlægges her på
generalforsamling og er vedhæftet referatet. Regnskabet er godkendt af generalforsamling.
Udpegning af medlemsrepræsentanter til bestyrelsen.
AlsFyn: Thomas og Rasmus
LadingSø: Kirstine
Korskro/Varde: Lisbeth og Helmuth
Egholm: ?
JMOM: Anne Birgitte og Per
Hærvejsmotorvej: Ellen og Poul
Kattegat: Ingen valgt (Søren Stockmarr har sidenhen tilkendegivet, at han ønsker at indtræde i
bestyrelsen for Kattegatforbindelse NEJ TAK.
Valg af bestyrelsens formand, næstformand og kasserer.
Formand: Rasmus
Næstformand: Ellen F.
Kasserer: Poul
Valg af revisor og revisorsuppleant:
Revisor: Thomas
Revisorsuppleant: Rasmus
Behandling af indkomne forslag:
- Louise: Skal vi lave et borgerforslag om folkeafstemning? – bilag 1
a. Vi er enige om at det er en god ide. Det kræver dog utroligt meget tid og arbejde, at få et
borgerforslag igennem. TV2 kommer med en dokumentar til efteråret omkring
Varde/Korskro, så hvis man kan time det samtidigt.
Måske det er bedre/mere produktivt at kæmpe for en forvaltningsdomstol.
Helmuth kontakter Torsten Geil ifht. at høre om han har materiale.
Poul sender kronik om forvaltningsdomstole og vi tager det op på næste
bestyrelsesmøde.
Forslaget er forkastet. - Ellen: Principper for udgivelser på BOB.dk’s hjemmeside – bilag 2
a. Helmuth foreslår vi ”slår pjalterne” sammen med andre organisationer (fx Grøn
Fremtid) og sender information til dem, som de kan publicere på deres kanaler. Der
publiceres som udgangspunkt ikke mere på BOB.dk.
Vedtagelse af aktiviteter det kommende år
Klimafolkemøde
Vi ved ikke helt om vi får en bod på Klimafolkemødet. Thomas synes det har været fint at være på
folkemødet, men har ikke fået det helt store ud af det – udover et par gode snakke.
Ellen O. synes det er en god begivenhed, som kan give lidt synlighed for BOB.
Per synes det er ærgerligt, hvis det lykkedes Aagaard at skaffe en bod og ingen foreninger stiller op.
Vi afventer om vi får en bod og tager diskussionen op igen, hvis vi får en bod til klimafolkemødet 2025.
Klagebreve til EU
Vi mangler en skabelon fra Louise og Poul synes det er noget vi skal fortsætte med. Poul vil gerne
formulere noget og sende til Louise, som hun kan kommentere på.
Vedtagelse af budget 2025 – herunder kontingent
Lading vil gerne fortsat være medlem og med til møderne, men har problemer med at skaffe
repræsentanter. Kattegat er uvist. Poul foreslår at nedsætte kontingentet til kr. 1.000,-.
For 2025 sættes kontingentet til kr. 1.000,-.
Eventuelt og afslutning
Ellen F.: Har modtaget høringsnotat uden anbefalinger (jf. mail til bestyrelsesmedlemmer d. 5/3/25).
Har I andre foreninger erfaringer med, hvordan man kan håndtere den slags.
Per er vant til at spørge i øst og få svar i vest. I de notater Per har læst, har der dog været anbefalinger
fra VD.
Helmuth har erfaringer med, at de høringssvar man sender ind, ikke engang bliver læst og slet ikke
taget i betragtning.
Kirstine husker at der i VVM var en undersøgelse af hvor mange som var for/imod en bestemt
linjeføring. Det er dog ikke noget hun oplever i andre VVM-undersøgelser.
Per har spurgt, hvorfor der ikke er nogle anbefalinger, og har (uofficielt) fået at vide, at det er fordi
politikerne ikke lytter til VD.
Ellen F.: Borgermøde på Christiansborg (samme mail som ovenstående). Det blev diskuteret på
generalforsamling, hvordan de forskellige foreninger ser på sagen og hvordan det håndteres bedst.
Borgermødet er d. 26. marts 2025 kl. 16:30-18:30.
Ellen fortæller at arbejdsgruppen har samarbejde med flere ”pro”-foreninger og spørger til, hvordan
det er forløbet. Bla.
Per spørger om råd og vejledning til SMV-direktivet. Vejle Kommune har bygget en eller to etaper af en
omfartsvej nord om Vejle. 3 etape skal nu undersøges, men gælder SMV-direktivet når det er
kommunale veje?
Poul fortæller at SMV-direktivet gælder både stat, offentlige myndigheder og for private bygherrer, som
udfører opgaver for offentlige myndigheder. SMV-direktivet har fx stoppet en motorvej i Frankrig, da
den ikke gavner samfundet tilstrækkeligt.
Næste møde er d. 7/5/25 kl. 19:30 og afholdes online. Rasmus sætter mødet op.