Hærvejsmotorvej med skjult dagsorden

Nu kan det ikke holdes skjult længere! Den meget omdiskuterede vej fra Løvel til Klode Mølle handler ikke om at få en bedre trafikafvikling i lokalområdet. Adskillige steder er det efterhånden nævnt, at stumpen omkring Viborg senere skal kobles sammen med en anden stump fra Give til Billund og ende med at blive til den 180 km Hærvejsmotorvej. Det har sandsynligvis været politikernes mål hele tiden.

Men det er jo ikke det, Vejdirektoratet har lavet deres analyse ud fra og har lagt ud til høringer. Her figurerer vejstrækningen som tre selvstændige linjeføringer og med en enkelt sætning, at ”strækningen kan ses som en etape af en sammenhængende motorvejsforbindelse mellem Hobro og Haderslev”.

 Det må jo selvsagt være baggrunden for, at hverken politikere eller Midtjyllands Avis vil forholde sig til 0+ løsningen (udvidelse af eksisterende hovedvej A13), som har de absolut bedste point hvad angår økonomi og miljøforhold i form af CO2-udledning, og desuden kan det øvrige landskab fredes for en ny vej. Dette har også Styrelsen for Grøn Arealomlægning under Ministeriet for Grøn Trepart vurderet. Men de er blevet sparket til hjørne af politikerne. Hvad er ideen med statslige styrelser, når politikerne ikke vil lytte?

Og når Thomas Jensen (A) træder frem i Midtjyllands Avis og vil frede de midtjyske plantager for solceller og vindmøller, er det sikkert også med den bagtanke, at der her på et tidspunkt sandsynligvis skal anlægges endnu en motorvejsstrækning.

Hvorfor er det man ikke tør vedstå og kæmpe for den samlede 180 km motorvej i et samlet projekt og lade den komme til folkelig debat? Som almindelig borger opleves det, at der bliver talt med skjult dagsorden, og man føler sig nærmest holdt for nar. Det folkelige demokrati har sølle kår, når det gælder transport – i særdeleshed ved anlæggelse af nye motorveje.

Ellen Odgaard

Foreningen Jyder Mod Overflødige Motorveje

Læserbrev bragt i Midtjyllands Avis 29. 1. -25, her i let redigeret udgave.