Kære folketingspolitiker
Hvornår har vi motorveje nok?
Vi har i dag 1.300 km motorvej i Danmark, og flere motorveje er på tegnebrættet som følge af Infrastrukturplan 2035. Det svarer til 225 km pr 1 mio. indbyggere – i Tyskland er tallet 159 km pr 1 mio. indbyggere. Danmark er et lille land, hvor vi dårligt nok kan køre 500 km fra den ene ende til den anden, og vi har allerede et udpræget godt vejsystem med et stort antal hovedveje. Nuvel – nogle strækninger kan trænge til vedligeholdelse og måske udvidelse til 2 + 1 vej, som der er god erfaring med i udlandet.
Inden længe kommer 2 motorvejsstrækninger til afstemning i Folketinget i forbindelse med forslag til anlægslov for hhv. strækningen Give-Billund (17 km) og strækningen Løvel-Klode Mølle (43 km). Disse 2 strækninger er uden tvivl forløbere for en ca. 180 km Hærvejsmotorvej (officielt Midtjyske Motorvej) mellem Hobro og Haderslev. Ifølge EU’s SMV-direktiv skal der udarbejdes en miljøvurdering for hele strækningen, inden delstrækninger kan anlægges. Dette er ikke sket. På strækningen Løvel-Klode Mølle er der allerede i dag en god hovedvej A13 med begrænset trængsel, som ville kunne løses med en 2+1 udvidelse. En sådan løsning vil afgjort være billigst ifølge Vejdirektoratet og mindst natur- og klimabelastende. Dette er bl.a. påpeget af Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø.
Fortalere for anlæggelse af flere motorveje vil påpege, at motorveje giver samfundsmæssig vækst. Dette er der dog intet videnskabeligt belæg for, idet der findes områder i Danmark, der i mange år har haft motorveje uden synderlig vækst, som f.eks. Lolland og dele af Nordjylland. Derimod er det meget klart, at motorveje giver vækst i biltrafikken. Med den mangeårige udbygning af motorveje er vi nu stærkt på vej til ”hver voksen person sin egen bil” og dermed transport af 1 person i én bil. Dette giver et kæmpe plads- og trængselsproblem, idet én person i bil bruger ca. 28 gange så meget plads som en buspassager og 68 gange mere plads end en banepassager (Wiens Kommune), og dertil kommer et samlet parkeringsareal på ca. 22 m2 pr bil. Og det ændres ikke med elbiler.
Er det den udvikling vi ønsker? Det gør vi ikke! Derimod ser vi meget gerne, at der sker en genforhandling af Infrastrukturplan 2035, ved hvilken de to aktuelle strækninger udgår. En motorvej er ikke en lokal vej, men bør betragtes som en del af det landsdækkende hovedvejnet.
Langs den jyske højderyg er der i dag den meget attraktive vandre- og cykelrute Hærvejen, som har eksisteret i hundreder af år. I nutiden bliver den meget brugt af folk, der ønsker fred og ro, og som nyder de særprægede naturområder og interessante kulturmiljøer. Dette vil fremover harmonere meget dårligt med en motorvej i samme område med generende støj og sandsynligvis spærringer af Hærvejen.
JMOM har indgivet detaljerede høringssvar vedrørende de to omtalte aktuelle strækninger. De kan lses her: https://jmom.dk/2025/09/13/drop-anlaeg-af-en-ny-motorvej-fra-klode-moelle-til-loevel/ og
Venlig hilsen
Foreningen Jyder Mod Overflødige Motorveje
Bestyrelse: Ellen Odgaard, Runa Sand, Thomas Tjørnehøj, Anne Birgitte Levisen