Brev til samtlige politikere ved førstebehandlingen af strækningerne Løvel-Klodemølle og Give-Billund – stumper til en kommende Hærvejsmotorvej 23.10. 2025

Kære folketingspolitiker

Hvornår har vi motorveje nok?

Vi har i dag 1.300 km motorvej i Danmark, og flere motorveje er på tegnebrættet som følge af Infra­struk­tur­plan 2035. Det svarer til 225 km pr 1 mio. indbyggere – i Tyskland er tallet 159 km pr 1 mio. indbyggere. Dan­mark er et lille land, hvor vi dårligt nok kan køre 500 km fra den ene ende til den anden, og vi har alle­re­de et udpræget godt vejsystem med et stort antal hovedveje. Nuvel – nogle strækninger kan trænge til ved­li­geholdelse og måske udvidelse til 2 + 1 vej, som der er god erfaring med i udlandet.

Inden længe kommer 2 motorvejsstrækninger til afstemning i Folketinget i forbindelse med forslag til an­lægs­lov for hhv. strækningen Give-Billund (17 km) og strækningen Løvel-Klode Mølle (43 km). Disse 2 stræk­ninger er u­den tvivl forløbere for en ca. 180 km Hærvejsmotorvej (officielt Midtjyske Motorvej) mellem Hobro og Haderslev. Ifølge EU’s SMV-direktiv skal der udarbejdes en miljøvurdering for hele strækningen, inden del­strækninger kan anlægges. Dette er ikke sket. På strækningen Løvel-Klode Mølle er der allerede i dag en god hovedvej A13 med begrænset trængsel, som ville kunne løses med en 2+1 udvidelse. En sådan løsning vil afgjort være billigst ifølge Vejdirektoratet og mindst natur- og klimabelastende. Dette er bl.a. påpeget af Sty­relsen for Grøn Are­al­om­læg­ning og Vandmiljø.

Fortalere for anlæggelse af flere motorveje vil påpege, at motorveje giver samfundsmæssig vækst. Dette er der dog intet videnskabeligt belæg for, idet der findes områder i Danmark, der i mange år har haft motor­veje uden synderlig vækst, som f.eks. Lolland og dele af Nordjylland. Derimod er det meget klart, at mo­torveje giver vækst i biltrafikken. Med den mangeårige udbygning af motorveje er vi nu stærkt på vej til ”hver voksen person sin egen bil” og dermed transport af 1 person i én bil. Dette giver et kæmpe plads- og trængselsproblem, idet én person i bil bruger ca. 28 gange så meget plads som en bus­passager og 68 gange mere plads end en banepassager (Wiens Kommune), og dertil kommer et samlet parkeringsareal på ca. 22 m2 pr bil. Og det ændres ikke med elbiler.

Er det den udvikling vi ønsker? Det gør vi ikke! Der­imod ser vi meget gerne, at der sker en genforhandling af Infrastrukturplan 2035, ved hvilken de to aktuelle stræk­ninger udgår. En motorvej er ikke en lokal vej, men bør betragtes som en del af det landsdækkende ho­­vedvejnet.

Langs den jyske højderyg er der i dag den meget attraktive vandre- og cykelrute Hærvejen, som har eksisteret i hundreder af år. I nutiden bliver den meget brugt af folk, der ønsker fred og ro, og som nyder de sær­præ­gede naturområder og interessante kulturmiljøer. Dette vil fremover harmonere meget dårligt med en mo­tor­vej i samme område med generende støj og sandsynligvis spærringer af Hærvejen.

JMOM har indgivet detaljerede høringssvar vedrørende de to omtalte aktuelle strækninger. De kan lses her: https://jmom.dk/2025/09/13/drop-anlaeg-af-en-ny-motorvej-fra-klode-moelle-til-loevel/ og

Venlig hilsen

Foreningen Jyder Mod Overflødige Motorveje

Bestyrelse: Ellen Odgaard, Runa Sand, Thomas Tjørnehøj, Anne Birgitte Levisen