Drop anlæg af en ny motorvej fra Klode Mølle til Løvel!

høringssvar for motorvej fra Klode Mølle til Løvel til Transportministeriet

Foreningen Jyder Mod Overflødige Motorveje (JMOM) skal hermed fremkomme med nedenstående bemærkninger i forbindelse med fremsættelsen af forslag til lov om anlæg af motorvej Klode Mølle-Løvel.

Ferieperiode – tid til høringer!

Trods tidligere anker over, at høringer lægges i en ferieperiode, virker det som et kedeligt udslag af magtarrogance, at nu også høringen vedr. forslag til anlæg af motorvej Klode Mølle-Løvel lægges i – en ferieperiode! Ingen tid at spilde – vedtagelse af lov om anlæg af motorvejsstrækningen skal hurtigst muligt tromles igennem!

Glem ikke SMV-direktivet!

Indledningsvis skal JMOM henvise til SMV-direktivet.
Der foreligger et klart tilkendegivet ønske om på sigt at anlægge en motorvej hele vejen fra Haderslev til Hobro. Strækningen Klode Mølle-Løvel ligger som en delstrækning på denne motorvejsstrækning. Ifølge SMV-direktivet skal der udarbejdes en miljøvurdering for hele strækningen Haderslev-Hobro, inden del
strækninger (in casu Klode Mølle-Løvel) kan anlægges. Danmark er juridisk forpligtet til at overholde EU-lovgivningen.

Kritik af de samfundsøkonomiske analyser

De samfundsøkonomiske analyser, der er cost benefit-analyser, har over tid udgjort en fast bestanddel af VVM-undersøgelser og miljøkonsekvensvurderinger og har spillet en stor rolle i beslutningen om, hvorvidt en ny motorvej skal anlægges. Imidlertid er disse cost-benefit-analyser uegnede til at danne grundlag for beslutninger om infrastrukturinvesteringer og burde ikke indgå som en del af VVM-undersøgelser eller miljøkonsekvensvurderinger. Meget kort fortalt hopper kæden grundlæggende af, når nytteeffekter i analyserne omsættes til og anvendes som monetære værdier (beløb i kr.), fastlagt ud fra, hvad et antal ad
spurgte personer giver udtryk for, de er villige til at betale for en given nytteeffekt, f. eks. kortere køretid.
Disse fiktive beløb (”luftpenge”), der ikke er ”rigtige” pengebeløb, sammenholdes med prisen for en ny motorvej, som er et beløb, der er knyttet til den ”virkelige” økonomi.
En stor del af persontransportarbejdet foregår i fritiden, og det må anses for meget problematisk, at også ”tabt” tid ved kørsel i fritiden bliver prissat og indgår i de samfundsøkonomiske analyser.

Motorveje er sagen – uanset!

Motorveje har en meget høj stjerne hos de fleste besluttende politikere, der fokuserer på de forventede fordele ved anlæg af en ny motorvej, herunder økonomisk vækst. Det er imidlertid en sejlivet myte, at en ny motorvej altid fører til økonomisk vækst og flere arbejdspladser overalt i et stort område. Som påvist
af trafikforskeren Per Homann Jespersen flytter motorveje rundt på væksten. Nogle steder omkring en ny vej kommer der vækst og nye arbejdspladser, andre steder kommer der negativ vækst og sker tab af arbejdspladser. Myten om den uløselige kobling mellem motorveje og vækst lever dog videre i bedste velgå
ende fra motorvejsprojekt til motorvejsprojekt til motorvejsprojekt.
Desværre betyder denne generelle forkærlighed for motorveje, der ofte synes overvejende følelsesmæssigt baseret, at andre væsentlige hensyn tilsidesættes, således at adskillige beboere langs motorvejen må finde sig i at blive udsat for generende vejstøj, at dyrs levesteder inddrages, og at der udledes store mæng
der CO2 osv. osv. Nedenfor omtales flere negative konsekvenser som følge af anlæg af motorvejsstrækningen. Flere kunne være anført!
Beslutningstagernes forkærlighed for motorveje gjorde sig gældende ved valg af linjeføring for en vejforbindelse mellem Klode Mølle og Løvel. Her valgtes en motorvej vest om Viborg, skønt en 0+-løsning, en udvidelse af A13, både ville være billigere og have langt mindre skadevirkninger. En motorvejsløsning blev
valgt, også selv om Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø anbefalede 0+-løsningen, idet der, som styrelsen anførte, ved placering af vejanlæg generelt bør tilstræbes brug af eksisterende vejstrækninger. Styrelsen frarådede den vestlige linjeføring og særligt den østlige.

Drop anlæg af en ny motorvej fra Klode Mølle til Løvel!

JMOM anser det for en overordentlig dårlig ide at anlægge en ny motorvej fra Klode Mølle til Løvel! Anlæg af vejen vil have særdeles negative konsekvenser for klima, landskaber og naturområder, plante- og dyrearter, kulturhistoriske værdier m.m. samt menneskers livskvalitet, og alene disse konsekvenser er efter JMOMs mening rigelig grund til ikke at anlægge motorvejen.

Påvirkning af dyrs og planters levevilkår

I en tid, hvor biodiversiteten er i krise, forekommer det særdeles uheldigt at ville anlægge en motorvej, der vil ødelægge eller forringe levesteder for dyr og voksesteder for planter. Motorvejen vil krydse vandløb med tilhørende ådale, løbe tæt forbi søer, hen over eller tæt forbi vandhuller, moser, enge, overdrev,
heder og skove. Hvor motorvejen går hen over disse naturtyper vil der ske inddragelse af arealer, der er levested for diverse dyrearter og voksesteder for planter, mosser, svampe og laver. Opholdssteder for flagermus kan ødelægges, når træer skal fældes i forbindelse med byggeri af motorvejen.
I Danmark er der ikke meget natur tilbage efter mange års indgreb af forskellig art. Den resterende natur har mindst af alt brug for massive indgreb som anlæg af nye motorveje.

Forekomst af planter og dyr i korridoren

I undersøgelseskorridoren til motorvejen ligger en del områder med forekomst af truede plantearter. Af dyrearter er der i korridoren registreret bilag IV-arten grøn kølleguldsmed samt flere paddearter, herunder bilag IV-arter, blandt andet på et par strækninger med stor koncentration af vandhuller. Markfirben (bilag IV
art) er registreret i korridoren, og der er registreret sårbare fuglearter. Der er observeret 10 forskellige flagermusarter i undersøgelseskorridoren, herunder Brandts flagermus (nær truet) og damflagermus (sårbar).
På nogle metalokaliteter er der registreret særligt mange flagermusarter.

Trafikdrab og barriereeffekter

På de danske veje dræbes hvert år tusinder af individer af forskellige dyrearter, store som små, og på en ny motorvej vil der yderligere dræbes mange. For dyrearter, der bevæger sig langsomt, vil en motorvej virke som en uoverstigelig barriere for deres spredning, idet de dyr, der måtte forsøge at krydse motorvejen, bliver kørt over. Herved isoleres bestande af arterne fra hinanden, og deres genetiske variation mindskes. Dette gør bestandene mere sårbare mht. at uddø. Også dyrearter, der bevæger sig hurtigere, kan blive dræbt i deres forsøg på at krydse en motorvej, og vejen kan virke som en barriere for deres spredning.
Hos grævling er der således blevet fundet genetiske forskelle på hver side af E45, hvilket stærkt indikerer, at E45 fungerer som en barriere for spredningen og genudvekslingen hos grævling i Jylland.
Flagermus er særligt udsatte for påkørsler, hvor motorvejen krydser deres flyveruter. Omvendt, når motorvejen går gennem skov, kan visse arter afskæres fra brug af jagtområder, da de undgår at flyve over det åbne område, som motorvejen udgør.
Hjortevildt, herunder krondyr, kan færdes på tværs af områder, som den ny motorvej vil gå gennem. Anlæg af motorvejen betyder derfor, at dyrene enten må krydse motorvejen, med risiko for påkørsel, eller at de vil afholde sig fra at krydse motorvejen og således afskæres fra dele af områderne.

Afværgeforanstaltninger

En motorvej vil trods afværgeforanstaltninger såsom faunapassager, paddetunneller og ledelinjer for flagermus have en barrierevirkning på dyrelivets spredning i landskabet i forhold til et landskab uden motorvej. Landskaber uden vejanlæg og uden afværgeforanstaltninger er så langt at foretrække frem for landskaber med vejanlæg og med afværgeforanstaltninger. I et notat fra 2013 (”Krondyr og barriereeffekter fra veje”) anføres, at til trods for krondyrs store spredningspotentiale kan store vejanlæg og især motorveje reducere bevægelser af krondyr og dermed den genetiske spredning. Det anføres videre, at der altid vil være barriereeffekter af menneskelig forstyrrelse på krondyrhabitater, og at det formodentligt vil være umuligt selv vha. faunapassager helt at ophæve denne effekt.

Erstatningsnatur

Der er et usikkerhedsmoment i, om erstatningsnatur udvikler sig som planlagt og opnår den forventede kvalitet og funktionalitet. Det er ikke altid tilfældet. Visse naturtyper vil det tage endog meget lang tid at etablere. Det tager minimum 150 år, fra et areal tilplantes eller naturligt springer i skov, til træerne er fuldt
udvoksede. Højmoser, våde heder, kalkoverdrev, næringsfattige enge og rigkær er noget nær umulige at etablere.

Udledning af CO2 og partikler, kvælstofforbindelser og kulbrinter

I en tid med alvorlig klimakrise, hvor bestræbelserne må gå på at mindske CO2-udslippet, forekommer det mildest talt grotesk, at det med Infrastrukturplan 2035 er aftalt at etablere et større antal nye motorveje. Specielt ved anlæg af motorveje udledes store mængder CO2.. Nye beregninger, der er udført for nogle af projekterne i Infrastrukturplan 2035, viser væsentligt større udledninger end angivet i tidligere beregninger.
I driftsfasen vil der med bilernes udstødning udledes partikler, kvælstofforbindelser og kulbrinter, som i værste fald er skadelige for menneskers helbred.

Afslidning af mikroplast

Trafikken på en ny motorvej er kilde til mikroplast, idet det afslides fra bilernes dæk og spredes i omgivelserne. Mikroplast kan komme ind i menneskers kroppe ved indtagelse med føden, med drikkevand og ved inhalering.
Anlæg af en ny motorvejsstrækning har yderligere en række konsekvenser, der markant nedsætter menneskers livskvalitet.

Vejstøj

Med anlæg af den ny motorvej udsættes mange mennesker i byer, landsbyer og enligt beliggende ejendomme for generende støj fra vejen. Relativt tæt, tæt eller særdeles tæt på motorvejen ligger byerne og landsbyerne Klode Mølle (delvis i korridoren), Gråmose, Nørre Knudstrup, Thorning, Kjellerup, Neder Hvam,
Frederiks, Skelhøje, Finderup, Ravnstrup, Viborg, Løgstrup og Løvel. Der ligger tillige flere mindre bebyggelser tæt på korridoren, f. eks. Romlund, Kirkebæk og Skræ (delvis i korridoren).
I værste fald kan vejstøj have alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser. Artikler i medierne kan opvise et overordentlig righoldigt materiale af cases, der beskriver de utålelige forhold, som mennesker, der er udsat for vejstøj, har måttet leve med. Der er samtidig samfundsøkonomiske omkostninger forbundet med de
helbredsmæssige effekter af trafikstøj.
Det er yderst problematisk, at støjbelastningen beregnes som et gennemsnit over døgnet og året. Det oplevede støjniveau vil en stor del af tiden vil være højere end det beregnede gennemsnit, men Ingen ved, hvad det vil være en almindelig hverdag – eller i myldretiden – eller ved den mest fremherskende vindretning – for det er ikke blevet beregnet. Andre støjværdier end gennemsnitsværdien burde rettelig beregnes og angives i VVM-undersøgelser hhv. miljøkonsekvensvurderinger. Ved et højere støjniveau end gennemsnitsværdierne når støjen fra motorvejen længere ud i omgivelserne.
Med stigende trafik i årene fremover vil støjen øges, også med flere elkøretøjer på vejen, men det er ikke blevet beregnet, hvad støjniveauerne vil være efter et givent antal år. Det er beboerne langs motorvejen, som overraskes af og må leve med højere støjniveauer end de angivne gennemsnitsværdier.

Påvirkning af oplevelseskvalitet

Motorvejen vil gå hen over et geologisk interesseområde, løbe tæt eller meget tæt på fredninger, kulturarvsarealer og kulturmiljøer og krydse eller løbe tæt forbi flere vandre- og cykelruter, herunder Hærvejen vandrerute. Motorvejen vil desuden løbe relativt tæt forbi et antal Natura 2000-områder. Afstanden til de
nærmeste Natura 2000-områder er 600 m og 1 km.
Den visuelle oplevelse af rekreative områder, smukke landskaber, interessante naturområder, geologiske interesseområder, fortidsminder, kulturarvsarealer, kulturmiljøer og diger forringes markant, når en motorvej går hen over disse eller løber tæt forbi, og når den relative stilhed er gået tabt pga. af støj fra mo
torvejen. Når en motorvej krydser eller løber tæt på vandre-, cykel- og rideruter påvirkes oplevelsen af turen ad disse ruter negativt.
Ophold i naturen er godt for den mentale sundhed, men med anlæg af motorvej Klode Mølle-Løvel forringes mulighederne for gode oplevelser i en række områder.

Påvirkning af økonomiske forhold

Der er flere andre negative effekter, af økonomisk art, som mennesker kan blive udsat for ved anlæg af en ny motorvej. Her skal helt kort nævnes ekspropriation af ejendom, tab af ejendomsværdi og stavnsbinding.
Det kan ikke udelukkes, at der vil blive færre af de turister, der kommer på grund af naturen og rekreative ruter, når naturområder lokalt er blevet visuelt forringede og belastede af støj på grund af en ny motorvej.
Færre turister til et område betyder mindre indtjening for dem, der har indtægter fra turismen.

Genforhandling af Infrastrukturplan 2035

Fra forskellig side i infrastrukturdebatten er der udtrykt ønske om, at aftalen om Infrastrukturplan 2035 genforhandles ikke mindst på grund af, at CO2-udledningerne fra de projekter, udledningerne er undersøgt for, har vist sig at være langt større end hidtidige angivelser. Genforhandlingerne skal gennemføres med henblik på, at alle eller nogle af projekterne udgår, eller at der i første omgang vedtages et motorvejsmoratorium. JMOM håber, at en sådan genforhandling vil kunne finde sted, og ser i den forbindelse meget gerne, at den planlagte motorvej fra Klode Mølle til Løvel udgår.
Et mindre indgribende tiltag end anlæg af en ny motorvej er udbygning af eksisterende veje.
Med venlig hilsen
for Jyder Mod Overflødige Motorveje
Per Delphin