Motorvej til Grenå – en aprilsspøg?

I denne tid omkring d. 1. april skal man være varsom med at tro på nyheder i offentlige medier. Således var der for et par år siden nogle folk fra Thy der meldte ud, at de ville foreslå en motorvej tværs over Mors. Det viste sig at være en spøg. Sådan tænker vi også om en motorvej til Grenå.

Det kan da vel ikke være alvorligt ment, at vi skal have endnu flere biler på vejene og i byerne. Biler som giver endnu mere trængsel og kødannelse, som øger vejstøjen for tusindvis af mennesker og som betyder naturødelæggelse i store områder.  Mange tror at en motorvej giver samfundsøkonomisk vækst i udkantsområder. Det er der ingen beviser for. Tværtimod mener flere trafikforskere, at væksten hovedsagelig bliver i de større byer som f.eks. Århus, idet det vil blive nemt at transportere sig væk fra Grenå og Djursland. Desuden er der jo mange fine naturområder på Djursland, som vi som samfund skal vægte meget højt, og som det vil være en skændsel at anlægge en mastodont-vej igennem.

Vi har motorveje nok i vores lille land. Rent faktisk er vi et af de lande i Europa med flest kilometer motorvej i forhold til befolkning.

Det er dog opsigtvækkende i denne debat, at motorvejenes superhelt hr. Pihl Loretnzen (V) heller ikke synes om en motorvej til Grenå. Måske har han luret aprils-spøgen, eller også ser han en økonomisk konkurrent til sin kamp for Hærvejsmotorvejen.

Thomas Tjørnehøj, Emborgvej 109, 8660 Skanderborg

Ellen Odgaard, Vadestedet 1, 8680 Ry begge aktive i Jyder Mod Overflødige Motorveje