Hvordan slår en motorvejsmodstander X Factor?

Omtale i Århus stiftstidende 8. marts 2010

Af Grith Jørgensen
grjo@stiften.dk

Det er ikke altid lige nemt at skulle brage igennem mediebilledet, når man er i skarp konkurrence med politiske skandaler, sportslige op- og nedture og en god gang sladder fra Paradise Hotel og X Factor-kulisserne.

Det har foreningen Jyder Mod Overflødige Motorveje måttet sande. Derfor havde lørdagens årsmøde også emnet pressekontakt på dagsordenen.
»Hvordan får vi vores budskab tydeligere frem?,« lød spørgsmålet til en million.

Foto: Asbjørn Sand

Foreningen havde inviteret journalist Martin Wilde til at komme med et konkret bud på målretning af indlæg i pressen og i digitale medier.

For Jyder Mod Overflødige Motorveje er det vigtige fortsat: At pege på transportformer, der er bedre for miljø og sundhed. De ønsker at beskytte klimaet, men de mener, at landets transportsystemer fremmer privatbilisme. Motorveje udbygges, mens jernbanenettet ikke udvides.

Sidste forår forsøgte foreningen sig med et blomstrende budskab på en baneskråning op ad motorvejen ved Lystrup. 10.000 krokus skulle sælge det miljøbevidste budskab, og med foråret - forhåbentligt - lige om hjørnet, skulle budskabet snart være til at få øje på igen.